Van duurzame ambitie naar een krachtige visuele identiteit
2022
Project
eco-technovation – OGZ
The Challenge
Voor Eco-Technovation ging ik aan de slag met het ontwikkelen van de visuele identiteit voor deze tweedaagse vakbeurs, waar technologie en innovatie samenkomen om de transitie naar duurzaamheid te versnellen.
Van logo en huisstijl tot de complete visuele doorvertaling op de beursvloer en in alle communicatie-uitingen: een stijl die het innovatieve karakter van de beurs volledig ademt. Bekijk hieronder de eerste logo-voorstellen en verdere uitwerkingen.
Vooruitgang in beweging
Dit logovoorstel vangt de vooruitgang en dynamiek van innovatie: de pijlvorm en overlappende elementen creëren een optische beweging, waarbij elk onderdeel de ander versterkt.
Idee als structuur
Het logo verbeeldt een idee met een krachtige kern en daaromheen verschillende oplossingen. Dankzij het dynamische ontwerp kan het logo steeds anders worden toegepast, passend bij een markt die constant in beweging is.
Van O naar Innovatie
Vanuit de O van Technovation ontvouwt zich een denkpatroon: van een organisch idee naar een slimme innovatie. De combinatie van blauw en groen verbindt technologie en duurzaamheid.
Uiteindelijk is dit het definitieve logo geworden, nadat we verschillende kleurvarianten hebben bekeken. De klant wilde graag een huisstijl met meer kleurvariatie.
De bouwstenen/ideeën
Aan de basis liggen de ‘bouwstenen (/ideeën)’. Dit zijn de vormen en de kleuren uit het gekozen logo. Deze kleuren zijn niet vast bepaald per vorm en mogen dus wisselen, echter blijven het wel deze 4 kleuren (gradiënts) om de eenheid te behouden.
Verschillende invalshoeken
De ‘bouwstenen (/ideeen)’ moeten elkaar altijd overlappen zodat deze een interactie aangaan. Hiermee visualiseren we dat er vanuit verschillende invalshoeken naar een idee wordt gekeken (duurzaamheid, technologie, innovatie, etc.)
‘De bouwstenen voor een innovatief idee’
Als laatste wordt er een beeld toegevoegd van de bedenker van het idee die bezig is met de ontwikkeling ervan. We zetten dus duidelijk de ‘makers’ en daarmee de bezoekers en exposanten van de beurs centraal. Met Eco-Technovation geven we deze mensen namelijk graag het podium.
